The Flying Twins

Photo

Royal Belgian Air Cadets

De Royal Belgian Air Cadets is een burgerlijke VZW gesteund door de luchtcomponent van het Belgische leger.  Hier krijgen jongeren de kans om kennis te maken met zweefvliegen.  Elk jaar selecteert deze vereniging 50 aspiranten (15 – 16 jaar) om deel te nemen aan een driejarige opleiding tot piloot.

Wij vertellen je  via onze blog meer over de selectievoorwaarden en -procedure, de testen, de voorbereidingen en onze ervaringen.

PROM2015: Thibault Expeels

PROM2016: Xavier Expeels

 

Selectieprocedure

Hoe word je Belgian Air Cadet?

Jaarlijks gaan er selectieproeven door voor jongeren die de ambitie koesteren om Royal Belgian Air Cadet te worden. Je kunt je hiervoor kandidaat stellen op voorwaarde dat je aan enkele voorwaarden voldoet:

– lid zijn van de EU

– 15 of 16 jaar zijn (geboortejaar)

– eerste graad secundair onderwijs beëindigd hebben

– voltijds dagonderwijs volgen

– ingeschreven zijn voor 31 juli van het jaar dat je start

– gewettigde toestemming van je wettige voogd kunnen voorleggen

– in de mogelijkheid verkeren om aan alle activiteiten deel te nemen

– slagen in de proeven en batig gerangschikt zijn

De eerste proeven in Saffraanberg

Na je inschrijving word je uitgenodigd voor de eerste selectie. Die gaat door in de Koninklijke School voor Onderofficieren Saffraanberg op de eerste zaterdag van september. Je moet een examen taal (Nederlands of Frans), een examen wiskunde en 3 sportproeven afleggen. Je moet op deze drie onderdelen afzonderlijk minstens 50 procent behalen en je moet je ook batig weten te rangschikken. Elk jaar worden 30 Nederlandstalige en 20 Franstalige jongeren tussen 15 en 16 jaar toegelaten. Je start met ongeveer 250 à 300 kandidaten.

Wat mag je verwachten op de selectiedag?

Bij aankomt op de parking worden de deelnemers opgesplitst volgens taal: Nederlandstalige en Franstalige kandidaten. Onder begeleiding van luchtcadetten gaan de Nederlandstaligen naar de sporthal. De Franstaligen leggen in de voormiddag hun theoretische proeven af en na de middag wordt er gewisseld.

Deel1: de sportproeven

In de sporthal krijg je een kleedkamer toegewezen. Na het omkleden neem je plaats op de tribune in de sporthal. De eerste oefening zijn de sit-ups. Tien personen leggen de proef tegelijkertijd af. Het is de bedoeling dat je 66 sit-ups doet binnen de twee minuten. Als dit lukt scoor je het maximum van de te behalen punten op dat onderdeel. Mits een beetje training is dit zeker haalbaar.

Daarna volgt de shuttle-run. Je moet twee blokjes gaat halen die op 10 meter afstand liggen. Iedereen krijgt twee pogingen. Je gaat eerst op je buik liggen en bij het startsignaal loop je zo snel mogelijk om het eerste blokje. Je legt het achter de startlijn. Het is zeer belangrijk dat je het blokje niet gooit of op de lijn legt, want dat levert je ongeldige poging op. Tip: sommige kandidaten doen deze proef op blote voeten. Vele luchtcadetten hebben het gevoel dat dit sneller is. Bovendien heb je ook minder gevaar dat je uitglijdt. Ook ik liep deze proef op blote voeten.

Deze proef wordt telkens uitgevoerd per 3 kandidaten. Elke kandidaat krijgt twee pogingen, dus dit neemt aardig wat tijd in beslag.

De laatste proef is een loopproef van 2400 meter. Je loopt een parcours doorheen het militair domein. Iedereen start bij deze proef tegelijkertijd en dit kan de eerste 500 meter soms wel zorgen voor wat geduw en gedrum. Ik ben tamelijk snel gestart zodat ik meteen bij de eerste 15 lopers zat. Er rijdt een persoon op een fiets voorop die het parcours volgt. Op elke afslag staan ook luchtcadetten om de juiste richting aan te geven. Na de sportproeven krijg je tijd om een douche te nemen en je om te kleden.

Deel 2: theoretische proeven

Tijdens een korte middagpauze heb je de tijd om je boterhammen op te eten. Deze moet je zelf meebrengen, want ter plekke wordt er niks aangeboden. Daarna is het tijd voor de theoretisch proeven.

Je start met een examen wiskunde, gevolgd door een test Nederlands. Bij aanvang krijg je informatie over de puntentelling. Beide examens zijn multiple choice en duren anderhalf uur. De examens zijn op het niveau einde derde middelbaar, maar hier en daar merkte ik op dat er leerstof werd ondervraagd uit het vierde jaar.

Het eerste jaar dat ik deelnam heb ik mijn leerstof eens grondig overlopen, maar het jaar nadien heb ik alles nog eens gestudeerd en dit heeft mij goed geholpen. Dit is dan ook de raad die ik wil meegeven aan alle toekomstige kandidaten. Een beetje extra studie op voorhand loont.

In spanning afwachten op de eerste resultaten

Na ongeveer een week staat er je een spannend moment te wachten, want dan krijg je een brief in je bus met goed of slecht nieuws. Bij groen licht mag je naar de medische proeven. Deze gaan door in oktober.

De tweede stap, indien je bent geslaagd voor deel 1

Het medisch onderzoek vindt plaats in het Militair Hospitaal Koningin Astrid. Je wordt volledig onderzocht. Deze testen worden afgenomen:

– gezichtsvermogen
– NKO (neus, keel en oren)
– ECG (electrocardiogram)
– longtest
– algemeen onderzoek

Meteen na afloop van de onderzoeken krijg je te horen of je al dan niet geschikt bent. Het is soms mogelijk dat je nog eens moet teruggaan voor bijkomende onderzoeken. Ook hier heb je nog geen zekerheid, want je moet opnieuw batig gerangschikt zijn. Je kunt maximaal 2 keer deelnemen aan de selectieprocedure, de eerste keer als je 15 bent, een tweede keer als je 16 bent. Daarna is het definitief afgelopen.

De langverwachte brief eind december

Net voor het begin van de kerstvakantie mag je de definitieve uitslag verwachten in je brievenbus. Geloof me… ’t is echt spannend. Bij goed nieuws krijgt je de mogelijkheid om te starten met je carrière als luchtcadet!

Wil je meer weten over de luchtcadetten van België of wil je meteen inschrijven klik dan op onderstaande link:http://www.belgianaircadets.be/public/nl/selection.htm

Uiteraard mag je ons ook steeds contacteren als je vragen hebt, we zullen je met plezier informeren.

Xavier Prom 2016

Thibault Prom 2015