Solo 150 NM

  Thibault Expeels     09/04/2017     Reacties (0)

Op vrijdag 7 april vloog ik mijn solo 150 NM (nautical miles). Dit is een navigatie van minimum 277 km die verplicht gevlogen moet worden voor je het praktische examen PPL kan afleggen. Tijdens de solonavigatie moet je op 3 verschillende vliegvelden landen. Ik plande mijn navigatie in overleg met mijn instructeur Robert Temmerman van Alfako . EBKT > EBAW   Ik vertrok om 11 uur (local) in Kortrijk. Binnen het uur stond ik op de luchthaven van Antwerpen na een geslaagde eerste vlucht. De meteo was echter slechter dan verwacht. Volgens de meteoberichten bij vertrek zou het plafond niet lager zakken dan 2000 voet. Tijdens mijn vlucht naar Deurne moest ik zakken naar 1400 voet om goed zicht te behouden. Voor de vlucht besloot ik al om zeker nooit lager te vliegen dan 1200 voet en dit voor mijn eigen veiligheid. EBAW >...

Lees meer

Alles wat je moet weten over ELP of English Language Proficiency

  27/02/2017     Reacties (0)

De ELP of English Language Proficiency test wil piloten en ATC-controllers testen of ze correct gebruik kunnen maken van de officiële radio-telefonie terminologie. Daarnaast wordt ook de algemene kennis van het Engels getest. Het examen voor ATC controllers en piloten is niet hetzelfde. Er is ook een verschil tussen het examen voor VFR en IFR. Op zondag 26 februari hebben we beiden de ELP VFR afgelegd.   Eerst zal je een examen communicatie krijgen waar je minstens 15/20 moet behalen. De moeilijkheidsgraad van de vragen valt te vergelijken met deze van het examen theorie bij het DGLV in Brussel. Het is zeker interessant om hiervoor je cursus communicatie nog even door te nemen. Behaal je minder dan 75%, dan mag je niet starten met het 2° deel, namelijk het mondelinge deel van de proef.   Het mondelinge deel...

Lees meer

The Flying Twins op bezoek bij Dr. Cortvriendt (EBST)

  Thibault Expeels     07/02/2017     Reacties (0)

Op een vroege zondagvoormiddag trokken we naar het vliegveld van  Brustem (EBST) , om een reportage te maken voor  RateOne  (voorheen: SkyMagazine). We ontmoetten er een dokter met een hart voor luchtvaart.  Jean-Pierre Cortvriendt , die net als wij zijn eerste vluchten maakte bij de  Royal Belgian Air Cadets , heeft nu met enkele vrienden een eigen vliegtuigje op de luchthaven. Met zijn  Grumman AA5  vliegt de dokter gemiddeld 20 uur per jaar.   Door het goede weer stelde Jean-Pierre voor om een vluchtje te maken. Zo’n voorstel konden we natuurlijk niet weigeren. We trokken richting het noorden naar het circuit van Zolder. Vanuit de lucht leek het circuit op de kleine racebaan waarmee mijn broer en ik vroeger veel speelden. Om enkele foto’s te maken gingen we cabrio vliegen. De...

Lees meer

Gelost op Piper, gelost op Robin

  Thibault Expeels     21/01/2017     Reacties (0)

Mensen vragen ons soms wat wij het leukste vinden aan de opleiding tot privaat piloot. Een makkelijke vraag met een vanzelfsprekend antwoord: solo vliegen natuurlijk! Tijdens de vluchten met instructeur moet je je steeds bewijzen. Wanneer je instructeur vertrouwen in je heeft, mag je solo de lucht in. We waren eerder in 2016 al gelost op Piper Warior 3.  Toen we eind 2016 de overstap maakten naar Alfako in Wevelgem om onze opleiding te kunnen afmaken, was het even wennen aan een nieuw type vliegtuig: een Robin DR-400. Na ongeveer vier uur werden we beiden gelost, het meest bevrijdende gevoel dat er bestaat. Tijdens de solovluchten leer je om de problemen die zich voordoen zelf op te lossen en ben je sterk bewust dat alles op dat moment in je eigen handen ligt. Wanneer je alleen vliegt leer je het toestel nog beter kennen en...

Lees meer

Eerste Taildragger vlucht in Piper J3 L4

  Xavier Expeels     30/12/2016     Reacties (0)

Op woensdag 28 december trokken we met de auto naar Frankrijk. Tijdens onze rit was er zeer veel mist, maar eens de grens over, klaarde de hemel helemaal open. Frankrijk beloofde ons een prachtige blauwe hemel. Na een goede 2 uur rijden arriveerden we op de luchthaven van Saint-Quentin Roupy (LFOW) .   Bij aankomst stond Pascal Cordier ons op te wachten. De man is eigenaar van het vliegveld. Hij kwam een twintig jaar geleden in de luchtvaart terecht doordat zijn zoon de droom had om PPL piloot te worden. Hij raakte zelf ook gefascineerd door de vele vliegtuigen en is de dag van vandaag ook privaat piloot. Bovendien organiseert hij elk jaar een airshow, dit jaar gaat deze door op 27 augustus op de Aéroport d’Albert-Picardie. Tijdens de airshow zullen onder andere Patrouille de France, de Airbus Beluga en...

Lees meer