Eerste Taildragger vlucht in Piper J3 L4 Op woensdag 28 december trokken we met de auto naar Frankrijk. Tijdens onze rit was er zeer veel mist, maar eens de grens over, klaarde de hemel helemaal open. Frankrijk beloofde ons een prachtige blauwe hemel. Na een goede 2 uur rijden arriveerden we op de luchthaven van Saint-Quentin Roupy (LFOW).
 
Bij aankomst stond Pascal Cordier ons op te wachten. De man is eigenaar van het vliegveld. Hij kwam een twintig jaar geleden in de luchtvaart terecht doordat zijn zoon de droom had om PPL piloot te worden. Hij raakte zelf ook gefascineerd door de vele vliegtuigen en is de dag van vandaag ook privaat piloot. Bovendien organiseert hij elk jaar een airshow, dit jaar gaat deze door op 27 augustus op de Aéroport d’Albert-Picardie. Tijdens de airshow zullen onder andere Patrouille de France, de Airbus Beluga en verschillende display teams van onze Belgische luchtmacht te bewonderen zijn.
 
Na een korte kennismaking en lunch in de gezellige brasserie met zicht op de landingsbanen, liet Pascal ons zijn collectie vliegtuigen zien. In zijn hangar staan onder andere een Piper J3 L4, een Cessna 140 en een Boeing-Stearman.
 
De man vertelde vol passie over zijn vloot en bood ons bovendien een vlucht aan in zijn Piper J3 L4 (F-PPHM)! Dit vliegtuig is de militaire variant van de wereldbekende Piper Cub. Het vliegtuig werd gebouwd in 1944 en was in gebruik bij de Amerikaanse luchtmacht tijdens WOII.
 
Vol enthousiasme ging Thibault de lucht in, na 20 minuten kwam het vliegtuig terug aan de grond en Thibault kroop glunderend het vliegtuig uit.


Toen nam ik plaats op de voorste stoel en toen de motor werd gestart voelde ik meteen dat het een fantastische ervaring zou worden. Het geluid en de trillingen van de motor zijn indrukwekkend en helemaal niet te vergelijken met een Robin DR 400 of Piper Warrior. Bovendien is het taxiën een aparte ervaring, omdat je door het staartwiel bijna niets kan zien door de voorruit.
 
Kort voor zonsondergang lijnde Pascal zich op op de runway en gingen we de lucht in. We vlogen op 600 voet over het prachtige Franse platteland. Overal waren er velden en kleine dorpjes te zien. Bovendien had Pascal het raam van de Piper voor de vlucht opengeklapt, ik voelde de wind langs ons voorbij scheren en kwam helemaal tot rust.
 
Na enkele minuten in vlucht mocht ik de controle over het vliegtuig overnemen. Wat mij opviel is dat het vliegtuig zeer stabiel is. Wel moet je bij het nemen van bochten zeer goed op de clinometer letten of zoals Pascal zei ‘la bille’. Tijdens het bochten moest ik veel meer gebruik maken van het voetenstuur dan in een Robin DR 400. Het deed mij een beetje denken aan zweefvliegen.
 
Na twintig minuten vlogen we terug naar de luchthaven en zette Pascal de wielen van het mythische vliegtuig terug op de graspiste. Een overgetelijke ervaring! In 2017 keren we zeker terug naar dit idyllische vliegveld, maar dan hopelijk wel met een vliegtuig en niet met de auto.

Xavier Expeels
 
 
  Xavier Expeels     30-12-2016 13:54     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.