Solo 150 NM

  Thibault Expeels     09-04-2017     Reacties (0)

Solo 150 NM Op vrijdag 7 april vloog ik mijn solo 150 NM (nautical miles). Dit is een navigatie van minimum 277 km die verplicht gevlogen moet worden voor je het praktische examen PPL kan afleggen. Tijdens de solonavigatie moet je op 3 verschillende vliegvelden landen. Ik plande mijn navigatie in overleg met mijn instructeur Robert Temmerman van Alfako . EBKT > EBAW   Ik vertrok om 11 uur (local) in Kortrijk. Binnen het uur stond ik op de luchthaven van Antwerpen na een geslaagde eerste vlucht. De meteo was echter slechter dan verwacht. Volgens de meteoberichten bij vertrek zou het plafond niet lager zakken dan 2000 voet. Tijdens mijn vlucht naar Deurne moest ik zakken naar 1400 voet om goed zicht te behouden. Voor de vlucht besloot ik al om zeker nooit lager te vliegen dan 1200 voet en dit voor mijn eigen veiligheid. EBAW >...

Lees meer

Alles wat je moet weten over ELP of English Language Proficiency

  27-02-2017     Reacties (2)

Alles wat je moet weten over ELP of English Language Proficiency De ELP of English Language Proficiency test wil piloten en ATC-controllers testen of ze correct gebruik kunnen maken van de officiële radio-telefonie terminologie. Daarnaast wordt ook de algemene kennis van het Engels getest. Het examen voor ATC controllers en piloten is niet hetzelfde. Er is ook een verschil tussen het examen voor VFR en IFR. Op zondag 26 februari hebben we beiden de ELP VFR afgelegd.   Eerst zal je een examen communicatie krijgen waar je minstens 15/20 moet behalen. De moeilijkheidsgraad van de vragen valt te vergelijken met deze van het examen theorie bij het DGLV in Brussel. Het is zeker interessant om hiervoor je cursus communicatie nog even door te nemen. Behaal je minder dan 75%, dan mag je niet starten met het 2° deel, namelijk het mondelinge deel van de proef.   Het mondelinge deel...

Lees meer

The Flying Twins op bezoek bij Dr. Cortvriendt (EBST)

  Thibault Expeels     07-02-2017     Reacties (0)

The Flying Twins op bezoek bij Dr. Cortvriendt (EBST) Op een vroege zondagvoormiddag trokken we naar het vliegveld van  Brustem (EBST) , om een reportage te maken voor  RateOne  (voorheen: SkyMagazine). We ontmoetten er een dokter met een hart voor luchtvaart.  Jean-Pierre Cortvriendt , die net als wij zijn eerste vluchten maakte bij de  Royal Belgian Air Cadets , heeft nu met enkele vrienden een eigen vliegtuigje op de luchthaven. Met zijn  Grumman AA5  vliegt de dokter gemiddeld 20 uur per jaar.   Door het goede weer stelde Jean-Pierre voor om een vluchtje te maken. Zo’n voorstel konden we natuurlijk niet weigeren. We trokken richting het noorden naar het circuit van Zolder. Vanuit de lucht leek het circuit op de kleine racebaan waarmee mijn broer en ik vroeger veel speelden. Om enkele foto’s te maken gingen we cabrio vliegen. De...

Lees meer

Gelost op Piper, gelost op Robin

  Thibault Expeels     21-01-2017     Reacties (0)

Gelost op Piper, gelost op Robin Mensen vragen ons soms wat wij het leukste vinden aan de opleiding tot privaat piloot. Een makkelijke vraag met een vanzelfsprekend antwoord: solo vliegen natuurlijk! Tijdens de vluchten met instructeur moet je je steeds bewijzen. Wanneer je instructeur vertrouwen in je heeft, mag je solo de lucht in. We waren eerder in 2016 al gelost op Piper Warior 3.  Toen we eind 2016 de overstap maakten naar Alfako in Wevelgem om onze opleiding te kunnen afmaken, was het even wennen aan een nieuw type vliegtuig: een Robin DR-400. Na ongeveer vier uur werden we beiden gelost, het meest bevrijdende gevoel dat er bestaat. Tijdens de solovluchten leer je om de problemen die zich voordoen zelf op te lossen en ben je sterk bewust dat alles op dat moment in je eigen handen ligt. Wanneer je alleen vliegt leer je het toestel nog beter kennen en...

Lees meer

Eerste Taildragger vlucht in Piper J3 L4

  Xavier Expeels     30-12-2016     Reacties (0)

Eerste Taildragger vlucht in Piper J3 L4 Op woensdag 28 december trokken we met de auto naar Frankrijk. Tijdens onze rit was er zeer veel mist, maar eens de grens over, klaarde de hemel helemaal open. Frankrijk beloofde ons een prachtige blauwe hemel. Na een goede 2 uur rijden arriveerden we op de luchthaven van Saint-Quentin Roupy (LFOW) .   Bij aankomst stond Pascal Cordier ons op te wachten. De man is eigenaar van het vliegveld. Hij kwam een twintig jaar geleden in de luchtvaart terecht doordat zijn zoon de droom had om PPL piloot te worden. Hij raakte zelf ook gefascineerd door de vele vliegtuigen en is de dag van vandaag ook privaat piloot. Bovendien organiseert hij elk jaar een airshow, dit jaar gaat deze door op 27 augustus op de Aéroport d’Albert-Picardie. Tijdens de airshow zullen onder andere Patrouille de France, de Airbus Beluga en...

Lees meer

Het moment van de waarheid... IACE of niet

  Thibault Expeels     25-12-2016     Reacties (0)

Het moment van de waarheid... IACE of niet Spannend... Vanaf 1 december checkte ik ongeveer om het uur mijn mailbox op die ene belangrijke e-mail. Het langverwachte bericht zou mijn mogelijke selectie voor IACE 2017 aankondigen. IACE of International Air Cadet Exchange is een uitwisselingsprogramma waardoor jonge mensen, gepassioneerd door luchtvaart, kunnen deelnemen aan een uitwisseling in verschillende landen van de wereld. Elk jaar worden er ook 18 Belgische luchtcadetten geselecteerd voor deze fantastische reis. Omdat ik volgend jaar aan mijn derde jaar als luchtcadet begin, kreeg ik de kans om me kandidaat te stellen voor een reis naar Zwitserland, Duitsland, Australië, Canada,...  Ik schreef me in met op mijn verlanglijstje Hong Kong als absolute nummer één. Na een Engels examen in Beauvechain en heel wat dagen geduld, kwam het postieve...

Lees meer

Tips voor het theorie-examen PPL

  Thibault Expeels     21-11-2016     Reacties (1)

Tips voor het theorie-examen PPL Oktober 2016 - We hebben er de saaiste, maar meteen ook meest productieve herfstvakantie van ons leven opzitten. Elke dag aan ons bureau om de boeken van BAFA te verslinden, met één doel voor ogen: het theorie-examen tot privaatpiloot in Brussel.   Op maandag begonnen we met studeren, ikzelf startte met vluchtbeginselen omdat ik dit het interessantste vak vind. Na heel wat getreuzel die dag, lag ik ’s avonds al 70 pagina’s achter op schema. Geen goed begin  Vastberaden om mijn achterstand opnieuw goed te maken, vloog ik er de volgende dag keihard in. Uiteindelijk wist ik mijn slechte start weg te werken. De dagen die daarna volgden waren vrij identiek. Ik studeerde meestal in blokken van 40 pagina’s en nam daarna pauze.   Na 8 dagen hadden we alle leerstof gestudeerd. Op 8...

Lees meer

Terug in mijn Piper Warrior III

  Thibault Expeels     24-07-2016     Reacties (0)

Terug in mijn Piper Warrior III Na een fantastische tijd bij de luchtcadetten, vloog ik vandaag voor het eerst opnieuw met een motor. Ik had toch wat stress deze morgen, want er zijn grote verschillen tussen een Twin I en een Piper Warrior III. Het was ook al meer dan 5 weken geleden dat ik nog eens met de motorvliegtuig had gevlogen. Eerst waren er examens op school en daarna een tof zweefvliegkamp van 3 weken in Bertrix.   Het doel van mijn vlucht vandaag was om opnieuw solo te vliegen met m’n Warrior. Na 2 touch and go’s liet instructeur Tom Poelman me opnieuw alleen vertrekken. Het werd een goede vlucht, ik maakte zes landingen en keerde daarna terug naar het clubhuis voor de debriefing.  Nu uitkijken naar volgend weekend voor een nieuwe training.  Thibault Expeels    

Lees meer

Skydiven in Komen is vliegen als een vogel

  Xavier Expeels     01-07-2016     Reacties (0)

Skydiven in Komen is vliegen als een vogel Gisteren zakten we af naar het avonturenpark Ice Mountain in Komen voor een sessie skydiven .  Bij zweefvliegen dragen we steeds een parachute. Thibault en ik hadden al vaker gepraat over het fantastische gevoel dat je wellicht ervaart tijdens een parachutesprong. Valschermspringen, een vrije val meemaken, stiekem stond het wel op ons verlanglijstje . De droom ging gisteren dus al voor een groot deel in vervulling...   Toen we aankwamen in het Ice Mountain Adventure Park kregen we een echte adrenalineboost toen we mensen zagen vliegen in de windtunnel. De skydive tunnel is 4,35 meter breed en maar liefst 15 meter hoog. Er kan een windsnelheid tot meer dan 300 km per uur gecreëerd worden. Dit is meteen ook één van de grootste tunnels ter wereld.   Nadat we een drankje hadden genuttigd in de...

Lees meer

Belgian Air Force Days 2016, een verslag

  Xavier Expeels     28-06-2016     Reacties (0)

Belgian Air Force Days 2016, een verslag Op zaterdag 25 juni stond er voor ons een trip gepland naar de Belgian Air Force Days in Florennes. Terwijl Thibault meewerkte aan de PR op de stand van de Belgian Air Cadets, kon ik de hele dag genieten van alle prachtige vliegtuigen.   Ondanks het regenachtige weer ging de airshow volledig door. Er waren verschillende types jachtvliegtuigen te zien zoals de F-35, F/A-18 Hornet, de Rafale,… en natuurlijk ook de F-16.   Daarnaast waren ook alle luchtvaartuigen van de Belgische Luchtmacht aanwezig en nog heel wat andere toestellen (Warbirds, A400M, SA330 Puma, Fouga Magister, NATO E3A AWACS…)   Het hoogtepunt van de dag was ongetwijfeld de Patrouille de France, dit is het acrobatisch demonstratieteam van de Franse luchtmacht. Het team is een van de meest ervaren en gerenommeerde ter wereld. Ze...

Lees meer

Een navigatie vol verrassingen

  Thibault Expeels     21-05-2016     Reacties (0)

Vandaag was het een fantastichse vliegdag! Samen met onze instructeur vloog ik een navigatievlucht naar Saint-Ghislain. Na 20 minuten vliegen besloot mijn instructeur dat ik moest uitwijken naar Kortrijk. Een spannende uitdaging. Normaal bereiden we lang voor aan een navigatievlucht, maar in zo'n situatie moet je alles met simpele regeltjes bereken. In een korte periode moest ik aan mijn instructeur laten weten welke koers ik moest vliegen, hoelang we onderweg zouden zijn naar Kortrijk en hoeveel fuel we zouden verbruiken. Het lukte om met de OO-VMY boven EBKT te arriveren! Om te oefenen zou ik ook nog een QDM aanvragen, dit is een richting die de controleur van het vliegveld je meegeeft om naar het vliegveld te vliegen. Helaas werd het toestel dat daarvoor dient 6 maanden geleden weggehaald in Kortrijk. bekijk...

Lees meer

Als jullie ons helpen, geven wij ons verjaardagscadeau aan een goed doel

  Xavier Expeels     12-05-2016     Reacties (0)

Als jullie ons helpen, geven wij ons verjaardagscadeau aan een goed doel Op 11 mei zijn we 17 jaar geworden.  Wat een fantastische dag!   We hebben ons theoretisch rijexamen met succes afgelegd, de lessen op school gevolgd en gestudeerd. Tijdens de week, ja…  zélfs op onze verjaardag, werken we keihard om zo wat meer tijd te hebben in het weekend voor onze vliegactiviteiten in Ursel (EBUL) en bij de Belgian Air Cadets.   Toen we in de vooravond een pauze namen, hadden mama en papa nog een verrassing voor ons.  Een lekkere verjaardagstaart en een ON-GE-LO-FE-LIJK fantastisch cadeau: de eerste, enige & echte ‘The Flying Twins’ badge. We kregen 100 stuks , wat een tof geschenk!   Alles in ons leven draait zowat rond onze passie: vliegen. Wanneer je vliegt, ben je eventjes afgesloten van alles wat onder je gebeurt, dat is wat wij zo mooi...

Lees meer

Op stap met Kurt Plyson

  Xavier Expeels     26-04-2016     Reacties (0)

Op stap met Kurt Plyson Voor het vak Nederlands kregen we de opdracht om een themawerk te maken rond oorlog. Met onze passie voor vliegtuigen, moesten we het niet al te ver zoeken. Het vliegveld van Ursel B-67 speelde een belangrijke rol tijdens de Tweede Wereldoorlog.   Thibault en ik wilden ons verdiepen in de verhalen over de gevechtsvliegtuigen en de functie van het vliegveld tijdens de oorlog.  Niemand zou ons hierover meer kunnen vertellen dan Kurt Plyson, de voorzitter van werkgroep B-67.   Zo gezegd, zo gedaan   Ik contacteerde Kurt en sprak met hem af na mijn vliegles. Hij vertelde me dat de werkgroep tot doel heeft om mensen uit de omgeving van Ursel en Knesselare bewust te maken van de rol die deze site tijdens WOII heeft gespeeld.   Kurt deed zijn verhaal niet in de bar van de vliegclub. Nee, samen gingen we dit...

Lees meer

Paaskamp 2016 Royal Belgian Air Cadets Leopoldsburg

  Xavier Expeels     09-04-2016     Reacties (1)

Paaskamp 2016 Royal Belgian Air Cadets Leopoldsburg Van maandag 28 maart t.e.m. vrijdag 8 april 2016 verbleef ik samen met mijn collega-luchtcadetten op de militaire basis van Leopoldsburg. Dit was de eerste fase van onze opleiding tot zweefvliegpiloot.  We kregen er dagelijks theorielessen en legden de laatste dag een theoretisch examen af.   We hebben samen een toffe tijd beleefd en er is intussen een goede groepssfeer.   Nu is het aftellen tot de zomervakantie in Weelde, want dan kunnen we écht beginnen met zweefvliegen. Enkele sfeerbeelden van de laatste dag.  

Lees meer

Fly To Your Dream 2016 Beauvechain

  Thibault Expeels     06-04-2016     Reacties (0)

Fly To Your Dream 2016 Beauvechain Op dinsdag 5 April ging Fly To Your Dream door op de vliegbasis van Beauvechain. Dit is de jaarlijkse jobdag van de Luchtcomponent van Defensie. Ik bracht samen met collega-luchcadet Célie een bezoek aan deze opendeurdag om nog meer te weten te komen over een loopbaan bij Defensie en de verschillende vliegtuigen van de Luchtcomponent. De dag begon al vroeg, om 7 uur namen we de trein in het station van Diksmuide richting Leuven. Na een rit van 2,5 uur kwamen we aan in het centrum van Leuven, daar stond een militaire pendelbus op de deelnemers te wachten. Nadat we gecontroleerd werden door een explosievenhond werden we naar de basis van Beauvechain gebracht. Na de registratie genoten we van een lekkere lunch. Na het eten kregen we te horen dat we mochten meevliegen met een Embraer van het 21 ste...

Lees meer

Swim marathon 2016 Lions Club Hannuit Belgian Air Cadets

  24-03-2016     Reacties (0)

Swim marathon 2016 Lions Club Hannuit Belgian Air Cadets 20 maart 2016 - Naar jaarlijkse gewoonte namen de  Belgian Air Cadets  vandaag deel aan de swim marathon in Hannuit . Dit is een evenement dat georganiseerd wordt door de  Lions Club  van Hannuit om geld in te zamelen voor liefdadigheidsprojecten. Als dank voor dit engagement steunt de Lions Club op haar beurt het internationale uitwisselingsproject van de luchtcadetten  IACE . Voor de eerstejaars (aspiranten) is dit een verplichte activiteit. Ze krijgen de opdracht om sponsors te zoeken. De hele dag door zijn er cadetten aan het zwemmen in groepjes van ongeveer 8 personen gedurende 50 minuten. Ook veel cadetten van de vorige promoties blijven zich inzetten voor dit evenement. Vorig jaar nam Thibault hieraan deel als aspirant. Dit jaar was het voor ons iets specialer, want nu namen we...

Lees meer

Eerste navigatie Thibault

  Thibault Expeels     24-03-2016     Reacties (0)

Eerste navigatie Thibault 5 maart 2016 - Om 9:30 stond een theorieles navigatie op het programma. Daarna zou ik mijn tot nu toe opgedane kennis omzetten in de praktijk, mijn eerste navigatie! Met enige stress stond ik vanmorgen om 6:45 op, ik wou meteen aan mijn vluchtvoorbereiding beginnen. Ik had van mijn instructeur de opdracht gekregen om een driehoeksnavigatie uit te tekenen: AALTER-ZOMERGEM-WACHTEBEKE-URSEL. Voor zo’n navigatievlucht moet je heel wat voorbereidingen treffen. De voorbereiding Eerst en vooral surfte ik naar Belgocontrol. Dit is een  website  waar je heel wat nuttige informatie kan vinden voor je vluchtvoorbereiding. Tijdens een navigatie moet je altijd rekening houden met de wind. Door de wind ondervindt je vliegtuig immers  drift  (dit is de afwijking van de route die je wil vliegen). Deze drift...

Lees meer

Betekenis van de strepen van een piloot

  24-03-2016     Reacties (0)

25 februari 2016 - Do you like boys in uniform? Via de epauletten die piloten op de schouders dragen, kunnen we aflezen tot welke rang ze behoren. In de volksmond spreekt men over ‘strepen’. Momenteel worden deze merktekens en termen ook in de  luchtvaart  toegepast, maar ze onstonden eigenlijk bij de  marine . De ‘strepen’ op de epauletten zijn goud- of zilverkleurig en je vindt ze in 2 formaten: smal of breed. Die keuze ligt vrij bij de  luchtvaartmaatschappij .  Zilverkleurige strepen worden eerder in Nederland gebruikt op de uniformen van het cabinepersoneel. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij hebben het aantal strepen ook vaak een andere betekenis. Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM: 1 streep: second officer in training 2 strepen: second...

Lees meer

Kort verslag van mijn eerste solo

  Xavier Expeels     24-03-2016     Reacties (0)

17 januari 2016 - Op 26 december was het eindelijk zo ver! Ik mocht alleen de lucht in. Ik had er lang op gewacht, want al drie praktijklessen eerder werd gezegd dat ik klaar was voor mijn solo. Helaas was er wel altijd een spelbreker: te dicht bij sunset, slecht weer of een te lage stand van de zon. Zoals gewoonlijk startte ik de dag met een theorieles. In de namiddag gaan we dan vliegen, praktijklessen dus. Eerst was het de beurt aan Thibault, er was tamelijk veel crosswind. De instructeur zei dat ik ook vandaag wellicht niet gelost zou worden. Mijn geduld, dat al bijna op was, zou dus nog een week op de proef gesteld worden. Gelukkig waren de weergoden me goed gezind, want de wind zwakte af. Het was die dag vrij druk op het vliegveld in Ursel, dus kreeg ik maar de toestemming om vier landingen te maken. Ik nam me voor me...

Lees meer

Mark & Scott, ook een beetje Flying Twins

  Xavier Expeels     24-03-2016     Reacties (0)

3 januari 2016 -  Als eeneiige tweeling werden wij bij onze geboorte opgenomen in het Oost-Vlaamse Meerlingenregister. Geregeld krijgen we een infoblad toegestuurd van de VZW Twins o.l.v. Prof. Dr. Sc. Catherine Derom, verbonden aan het Gentse Universitair Ziekenhuis. We vinden het altijd wel boeiend om verhalen te lezen over meerlingen. In de laatste editie, december 2015, viel ons een artikel op dat we graag met jullie delen. Want met deze eeneiige tweeling hebben we toch wel wat gemeen: ‘vliegen’. Bij ons luchtvaart, bij hen ruimtevaart. Artikel: Tweelingen in de ruimte Dat tweelingen een belangrijke bijdrage kunnen leveren voor wetenschappelijk onderzoek wordt nog eens benadrukt door deze unieke studie! Een mijlpaal voor zowel tweeling- als het ruimtevaartonderzoek. Mark en Scott Kelly, 51...

Lees meer