Gratis levering in BE vanaf €100
info

You have reached the minimum number

Shopping cart (0)

There are no products in your shopping cart yet.

Boeken

Filter
Display:
  1 / 3  



Loading...
AP021 Pre-flight briefing A Pilots Work Book

AP021 Pre-flight briefing A Pilots Work Book

€ 24,95

AP021 Pre-flight briefing A Pilots Work Book

AP022 Pre-flight briefing H Pilots Work Book

AP022 Pre-flight briefing H Pilots Work Book

€ 29,95

AP022 Pre-flight briefing H Pilots Work Book

Check List Piper Tomahawk

Quick view

Order

Check List Piper Tomahawk

Check List Piper Tomahawk

€ 7,95

Check List Piper Tomahawk

ROBINSON R22 HELICOPTER STUDENT STUDY GUIDE

ROBINSON R22 HELICOPTER STUDENT STUDY GUIDE

€ 7,95

ROBINSON R22 HELICOPTER STUDENT STUDY GUIDE

HELICOPTER PILOT'S MANUAL, VOL. 1: PRINCIPLES OF FLIGHT & HELICOPTER HANDLING - BAILEY

HELICOPTER PILOT'S MANUAL, VOL. 1: PRINCIPLES OF FLIGHT & HELICOPTER HANDLING - BAILEY

€ 24,95

HELICOPTER PILOT'S MANUAL, VOL. 1: PRINCIPLES OF FLIGHT & HELICOPTER HANDLING - BAILEY

Vleugels boven Oostende

Quick view

Order

Vleugels boven Oostende

Vleugels boven Oostende

€ 29,00

Al honderd jaar wordt er boven de Koningin der Badsteden gevlogen. Het uitgestrekte strand was tijdens de Belle Epoque een uitgelezen plaats waar aviateurs als Olieslagers, Paulhan en Crombez hun kunsten vertoonden, steevast toegejuicht door het talrijk opgekomen publiek. Deze manifestaties leverden een wezenlijke bijdrage tot de ontwikkeling van de luchtvaart in Europa.
Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog kreeg Oostende een heel andere rol toebedeeld. In 1914 was het de verzamel-plaats van de prille militaire luchtvaart - de Belgische én Britse luchtstrijdkrachten verzamelden zich op de Wellingtonrenbaan. Maar de Duitse bezetter zorgde ervoor dat Oostende een steunpunt werd in de verdediging van het Keizerrijk. Vier jaar lang was de stad het doelwit van luchtschepen en bommenwerpers, wat dan weer leidde tot bittere luchtgevechten.

Om het eeuwfeest van de luchtvaart te herdenken verschijnt op 14 juni 2009 "Vleugels boven Oostende" - een heerlijk kijk- en leesboek waarin elke Oostendenaar en luchtvaartliefhebber zijn gading zal vinden.

Een greep uit de inhoud : 
• Henri Farman komt naar Oostende (1908)
• De Aéro Club d'Ostende et du Littoral (1909)
• Louis Paulhan verovert de prijs van 25.000 goudfrank (1909)
• Jan Olieslagers en Hélène Dutrieux, helden aan de kust (1910) 
• De drieste droom van plaatselijke vliegtuigbouwers (1910) 
• Graaf d'Hespel en Henri Crombez evolueren boven het strand (1911) 
• La Société Internationale d'Aviation d'Ostende (1912) 
• Militaire piloten vliegen naar de kust (1913) 
• Promotievluchten Gent - Oostende door H. Crombez (1913) 
• De eerste maanden van de Grote Oorlog (1914)
• De Marine Feldflieger Abteilung I en II
• De eerste bommen op Londen 
• De Zeppelin L-12 te Oostende 
• De oprichting van Seeflughafen Flandern II (1917) 
• De bevrijding van Oostende (1918) 
• Is er toekomst in de luchtvaart voor Oostende? (1919)

Walter Major (Veurne 29 maart 1937) was leraar talen aan het K.T.A. I van Oostende. In 1975 behaalde hij het vliegbrevet. Hij is een gedreven luchtpostverzamelaar, Belgisch nationaal commissaris voor aërofilatelie, ondervoorzitter van de Koninklijke Oostendse Heem- en Geschiedkundige Kring "De Plate" en voorzitter/stichter van de Stoma Club van Oostende. Hij publiceerde talrijke werken en artikels over de Belgische luchtpost en de Belgische luchtvaartgeschiedenis. In 1993 schreef Walter Major de Geschiedenis van het vliegveld te Stene/Oostende 1920-1945", gebaseerd op historische documenten en ooggetuigenverklaringen.

Norbert Vanthomme (Oostende 11 juni 1937 - Jabbeke 4 juni 2005) was leraar Nederlands aan het K.T.A. I te Oostende. Hij behaalde eveneens zijn vliegbrevet. Net voor zijn overlijden verscheen in eigen beheer het ondertussen tot standaardwerk bevorderde "De Gedenkwaardige Belegering van Oostende : 1601 - 1604".

Boek Een Eeuw Luchtvaart Boven Gent

Quick view

Order

Boek Een Eeuw Luchtvaart Boven Gent

Boek Een Eeuw Luchtvaart Boven Gent

€ 29,00

De voorbije eeuwen was Gent het middelpunt van de ontwikkeling van de luchtvaart. Jarenlang hebben de auteurs gewerkt aan deze bijzondere studie over de grootste droom van de mensheid. Want het was in Gent dat men slechts enkele maanden na de experimenten van de gebroeders Montgolfier, in 1783, met "gasbollen" lange vluchten maakte, die nadien elke Gentse festiviteit opluisterden.

In 1908 klom de Franse luchtvaartpionier Henri Farman met zijn toestel boven de stad - het was de geboorte van de luchtvaart in België. Het was in Gent dat ook de eerste Belgische luchtvaartdode te betreuren viel : Daniël Kinet crashte in 1910 aan de Singel.

Maar met de Duitse bezetting bleef Gent niet gespaard van het oorlogsgeweld: in 1915 stortte een Zeppelin te pletter in Sint-Amandsberg, en de Duitse bezetter gebruikte de vliegvelden Sint-Denijs-Westrem, Gontrode, Oostakker en Mariakerke als uitvalsbases voor de eerste stratgische luchtbombardementen in de geschiedenis. De Britten beschouwden het vliegveld Gontrode, waar men met Gotha's vertrok, als een "vondst van de Duivel".

Tussen de twee wereldoorlogen groeide Sint-Denijs-Westrem uit tot een centrum voor de sportvliegerij.

Dit is het eerste deel dat de pioniersrol van de Arteveldestad en haar omstreken weergeeft. Het fotomateriaal dat de auteurs verzamelden, is ronduit uniek. Doorspekt met soms hilarische, maar ook gruwelijke anekdotiek, is dit kijk- en leesboek een bijzondere bijdrage tot de Gentse, én de nationale luchtvaartgeschiedenis.

Beide auteurs waren te gast bij Ruth Joos in het cultuurprogramma "Mezzo" op Radio 1. Klik hier om het te beluisteren ! 

Een greep uit de inhoud van het 1ste Deel (periode 1908 – 1939)

  • Opkomst van de ballonvaart in de 18de en 19de eeuw
  • Het Farmanplein : Belgies eerste vliegveld
  • Honderd jaar Belgische luchtvaart - Mei 1908: Sprongetjes en experimenten van Henri Farman
  • De eerste postvluchten in België
  • De acrobatieën van Adolphe Pégoud als apotheose van de Wereldtentoonstelling te Gent in 1913.
  • De Eerste Wereldoorlog : het Armee Flugpark N°4 te Sint-Denijs-Westrem voorzag het Westelijk Front van vliegtuigen
  • Gontrode : de zeppelinbasis voor bombardementen op Frankrijk en Groot-Brittannië.
  • De crash van de LZ37 door Reginald Warneford te Sint-Amandsberg en het mysterie van het Zeppelinmonument op de Westerbegraafplaats.
  • Britse luchtaanvallen in het Gentse
  • De Gentse vliegvelden als uitvalsbasis voor de Gotha's en "Reuzenvliegtuigen": het "Gothahol" Gontrode, Sint-Denijs-Westrem, Mariakerke, Oostakker, en Scheldewindeke : Dagboek van het "Englandgeschwader"
  • De ontwikkeling van de sport- en zweefvliegerij te Sint-Denijs-Westrem ; de Aéro-Club des Flandres, de Societé Gantoise de Vol sans Moteur, de Ghent Aviation Club en de Gentse Universitaire Sportclub
  • Een watervliegveld te Gent? Een megalomaan plan voor een 480 hectare groot meer voor transcontinentale vliegboten tussen beide Leien.

Boek Een Eeuw Luchtvaart Boven Gent : 1940-1945

Boek Een Eeuw Luchtvaart Boven Gent : 1940-1945

€ 29,00

De auteurs behandelen wat er allemaal rond, in en boven Gent gebeurde tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Luftwaffe bestookte die meidagen van 1940 de Gentse verkeers-knooppunten en de Kanaalzone. Nadien nam ook zij bezit van het vliegveld en begon een droevige periode van vier jaar bezetting. Generaal Bruno Loerzer vestigde zijn hoofdkwartier van waaruit hij het II.Fliegerkorps tijdens de Slag om Engeland dirigeerde.

De verschrikkelijke bombardementen van de periode 1917-1918 nog in het achterhoofd, begonnen de bevolking en de lokale besturen met het uitbouwen van een netwerk van passieve luchtverdediging : de hele regio werd voorzien van schuilkelders en loopgraven. Voor de eerste maal na zestig jaar wordt dit hele netwerk weer blootgelegd in een bijzonder hoofdstuk, waarin ook de locaties die vandaag nog bestaan, geïnventariseerd worden.

De bombardementen op de Kanaalzone en vooral de spoorwegknooppunten bewezen dat deze structuren hun nut hadden. Alleen, een aantal van deze geallieerde aanvallen eiste een verschrikkelijke tol bij de burgerbevolking. Merelbeke was een triest hoogtepunt in de oorlogsgeschiedenis van de regio Gent. De auteurs onderzochten buitenlandse archieven en vonden nooit eerder gepubliceerde foto's van deze gebeurtenissen, die gekoppeld aan bijzondere documenten, een totaal nieuw beeld geven.

De Westerbegraafplaats werd het verzamelpunt waar heel wat vliegeniers hun rustplaats vonden - Amerikanen, Britten, Canadezen en Duitsers werden van hun crashplaats naar hier gebracht. Vier jaar luchtoorlog en luchtgevechten in het Gentse worden in een apart hoofdstuk behandeld.

Na september 1944 namen de geallieerden bezit van Sint-Denijs-Westrem. De Poolse Spitfirewing zou er memorabele uren beleven tijdens de fameuze Duitse nieuwjaarsaanval op 1 januari 1945, waarbij ze tientallen Focke-Wulfs neerschoten.

Eindelijk krijgen ook de Gentenaars die aan de zijde van de Royal Air Force vlogen de plaats die ze verdienen : Baudouin de Hemptinne, Herman Kreps, Henri Pien, Paul Cooreman...

In dit boek wordt tevens aandacht geschonken aan de recente activiteiten van het Archaeology Team van de Belgian Aviation History Association, die de voorbije jaren het wrak van een Messerschmitt en zijn tot dan vermiste piloot weer naar de oppervlakte brachten te Gottem, en tevens de resten van een Focke-Wulf borgen die in 1945 door de Polen van Sint-Denijs was neergehaald.

Dit boek kwam tot stand doordat drie luchtvaartonderzoekers na jarenlange research de krachten bundelden om zestig jaar na de feiten precies weer te geven wat er zich allemaal in het Gentse luchtruim afspeelde.


Piet Dhanens verzamelde Gentse ooggetuigen en zocht tientallen bronnen bij elkaar : documenten en foto's, maar ook unieke filmbeelden.

Cynrik De Decker legde zich vooral toe op het consulteren van buitenlandse archieven en het interviewen van de vliegeniers die er in betrokken waren. Samen met het BAHA Archaeology Team organiseerde hij de vliegtuigbergingen die in het boek aan bod komen.

Georges Antheunis is werkzaam op de dienst Stadsarcheologie van de Stad Gent en trok met archiefstukken in de hand doorheen straten en pleinen op zoek naar verborgen schuilplaatsen. De resultaten van zijn jarenlange zoektocht zijn verbluffend en laten een héél ander aspect van deze regio zien.

Dit alles maakt van "Een eeuw luchtvaart boven Gent : 40-45" een bijzondere studie die door zijn multidisciplinaire aanpak elkeen aanspreekt.

A good landing aviation cartoons

Quick view

Order

Again Aviation Cartoons

Quick view

Order

Check List Cessna 150 & 152

Quick view

Order

Check List Cessna 172

Quick view

Order

   1  2 3