Solo 150 NM Op vrijdag 7 april vloog ik mijn solo 150 NM (nautical miles). Dit is een navigatie van minimum 277 km die verplicht gevlogen moet worden voor je het praktische examen PPL kan afleggen. Tijdens de solonavigatie moet je op 3 verschillende vliegvelden landen. Ik plande mijn navigatie in overleg met mijn instructeur Robert Temmerman van Alfako.

EBKT > EBAW
 
Ik vertrok om 11 uur (local) in Kortrijk. Binnen het uur stond ik op de luchthaven van Antwerpen na een geslaagde eerste vlucht. De meteo was echter slechter dan verwacht. Volgens de meteoberichten bij vertrek zou het plafond niet lager zakken dan 2000 voet. Tijdens mijn vlucht naar Deurne moest ik zakken naar 1400 voet om goed zicht te behouden. Voor de vlucht besloot ik al om zeker nooit lager te vliegen dan 1200 voet en dit voor mijn eigen veiligheid.

EBAW > EBST
 
Na het checken van de meteo, een telefoongesprek met mijn instructeur en de meteoberichten uit Brussel besloot ik om mijn navigatie verder te zetten.
Voor ik met mijn tweede vlucht kon beginnen, werd mijn geduld op de proef gesteld. In Antwerpen moest ik eerst door de douane vooraleer ik opnieuw naar mijn vliegtuig kon. Door de boarding van een passagiersvlucht naar Barcelona duurde dat langer dan verwacht. Uiteindelijk raakte ik toch op tijd door de douane en moest mijn vliegplan niet worden uitgelsteld. Het werd een erg drukke vlucht: in Antwerpen moest ik eerst gecontroleerd de CTR verlaten, daarna vervolgde ik mijn navigatie met behulp van VOR Bruno en Flora. Dit zijn navigatiebakens die piloten kunnnen gebruiken om makkelijker kunnen navigeren. Na een crosswindlanding in Sint-Truiden, zat mijn tweede vlucht van de dag er al op.

EBST > EBKT
 
Ik vulde de nodige documenten in en dronk een colaatje in de bar van de vliegclub. De langste vlucht van de dag had ik nog voor de boeg, de terugvlucht naar EBKT. Ik navigeerde tussen de gecontroleerde gebieden van Antwerpen en Brussel. Door gebruik te maken van de kaart en navigatiebakens was dit geen enkel probleem. Ik genoot echt van de laatste vlucht, alles verliep heel vlot. Na een vlucht van 1u20 zette ik de Robin OO-CQD opnieuw neer op runway 24 van EBKT. Weer een fantastische ervaring rijker!

Hier vind je enkele foto's die werden gemaakt door Jef Pets en ikzelf.
 
  Thibault Expeels     09-04-2017 15:37     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.