Gratis levering in BE vanaf €100
info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.

Literatuur

Filter
Weergave:
  2 / 2  



Bezig met laden...
Sabena: het turbulente verhaal van een pionier

Snel bekijken

Bestellen

Sabena: het turbulente verhaal van een pionier

Sabena: het turbulente verhaal van een pionier

€ 22,00

Sabena: het turbulente verhaal van een pionier.
Boek over de geschiedenins en de ondergang van Sabena.
Auteur: Cynrik De Decker.
Uitgeverij: Houtekiet

GRATIS VERZENDING IN BELGIË

Say Chocks Away

Snel bekijken

Bestellen

Say Chocks Away

€ 13,95
Say Chocks Away

Say Chocks Away

€ 13,95

Cartoon over luchtvaart 
Cartoons en anekdotes door Tom van Andel

Formaat A5  - Engelstalig
160 pagina's  Aviation Humor
 

Say Coffee or Tea Cartoons

Snel bekijken

Bestellen

Say Coffee or Tea Cartoons

Say Coffee or Tea Cartoons

€ 13,95

Cartoon in verband met cabinepersoneel op airliners 
Cartoons door Ton Andel

Formaat A5  - Engelstalig
159 pagina's  Aviation Humor
 

Tango Blue

Snel bekijken

Bestellen

Tango Blue

€ 29,00
Tango Blue

Tango Blue

€ 29,00

Ter gelegenheid van het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie brengt Tango Blue de samenwerking tussen Europese luchtmachten fotografisch in beeld. Sublieme luchtopnames, waaronder vele van bonte exotische formaties, zijn voor dit unieke project door internationaal befaamde luchtvaartfotografen ter beschikking gesteld.

Kolonel-vlieger Peter Stams werkt al vele jaren samen met Johan Wolfs aan de samenstelling van luchtvaartboeken, waarbij het accent ligt op een uiterst verzorgde fotografie en verhelderende informatie uit de wereld van de jetpiloten. Al zijn carrière lang heeft F-16-piloot Peter "Patja" Stams zijn camera in de aanslag - meestal hoog boven de aarde, en meer dan eens in de back seatvan collega-piloten van diverse luchtmachten. Resultaten van zijn fotowerk waren de voorbije jaren te bewonderen in de fel gesmaakte "jet-klassiekers" Tiger Power (2009), Belgium Through Blue Eyes (2009) en Tango Basic, cleared for take off (2007).

Voor de samenstelling van Tango Blue konden Peter en Johan rekenen op de steun van heel wat collega-fotografen, waaronder de gerenommeerde Katsuhiko Tokunaga.

Informatieve teksten (in Nederlands, Frans en Engels), gevat in een fraaie lay-out, maken van Tango Blue hét luchtvaart-fotoboek van 2010.

Het boek wordt uitgegeven ten voordele van Fonavibel, het Nationaal Steunfonds Belgische Vliegwezen.

Tower Say When can I expect permission to land

Snel bekijken

Bestellen

Tower Say When can I expect permission to land

Tower Say When can I expect permission to land

€ 14,95

Cartoon over luchtvaart 
Cartoons en anekdotes door Tom van Andel

Formaat A5  - Engelstalig
160 pagina's  Aviation Humor
 

Van gevechtspiloot tot verkeersvlieger

Snel bekijken

Bestellen

Van gevechtspiloot tot verkeersvlieger

Van gevechtspiloot tot verkeersvlieger

€ 40,00

GRATIS VERZENDING IN BE en NL!!
Nu ook verkrijgbaar in het Frans.

Biografie

Piet Van Riet, voormalig gevechtspiloot en boordcommandant bij luchtvaart- maatschappij Sabena, verhaalt in dit boek over zijn belevenissen in de luchtvaart. Een objectieve beschrijving van een 40 jaar durende succesvolle loopbaan, doorspekt met humor en tragedie.

Piet Van Riet werd geboren in Hamme (Vl.) op 10 maart 1931. Op 7-jarige leeftijd verhuisde Piet met het gezin Van Riet naar Dendermonde, waar hij na de plaatselijke stadschool naar het Heilig Maagd (Bisschoppelijk College) overschakelde. In het laatste jaar van de Grieks-Latijnse humaniora moest hij zijn studies stoppen om medische redenen. Om een jaar verplichte militaire dienst te omzeilen, verkoos Piet piloot te worden bij de Belgische luchtmacht. Hij tekende een eerste contract van vijf jaar op 5 maart 1951, onder voorwaarde piloot te worden.

Piet behaalde zijn vleugels in Williams Air Force Base in Arizona op 2 augustus 1952. Na de jachtschool in Luke AFB in Arizona, vervoegde hij de Belgische luchtmacht op de basis van Florennes op 6 november 1952. Hij tekende daar op 1 maart 1954 een tweede contract van een jaar als officier in het toegevoegd kader. Op 28 februari 1955 verliet hij de Belgische luchtmacht.

Op 1 september 1955 startte Piet zijn loopbaan bij Sabena waar hij precies drie jaar later tot boordcommandant benoemd werd. Zijn loopbaan eindigde met de pensioenleeftijd van een verkeersvlieger op 10 maart 1991.

Vleugels boven Oostende

Snel bekijken

Bestellen

Vleugels boven Oostende

Vleugels boven Oostende

€ 29,00

Al honderd jaar wordt er boven de Koningin der Badsteden gevlogen. Het uitgestrekte strand was tijdens de Belle Epoque een uitgelezen plaats waar aviateurs als Olieslagers, Paulhan en Crombez hun kunsten vertoonden, steevast toegejuicht door het talrijk opgekomen publiek. Deze manifestaties leverden een wezenlijke bijdrage tot de ontwikkeling van de luchtvaart in Europa.
Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog kreeg Oostende een heel andere rol toebedeeld. In 1914 was het de verzamel-plaats van de prille militaire luchtvaart - de Belgische én Britse luchtstrijdkrachten verzamelden zich op de Wellingtonrenbaan. Maar de Duitse bezetter zorgde ervoor dat Oostende een steunpunt werd in de verdediging van het Keizerrijk. Vier jaar lang was de stad het doelwit van luchtschepen en bommenwerpers, wat dan weer leidde tot bittere luchtgevechten.

Om het eeuwfeest van de luchtvaart te herdenken verschijnt op 14 juni 2009 "Vleugels boven Oostende" - een heerlijk kijk- en leesboek waarin elke Oostendenaar en luchtvaartliefhebber zijn gading zal vinden.

Een greep uit de inhoud : 
• Henri Farman komt naar Oostende (1908)
• De Aéro Club d'Ostende et du Littoral (1909)
• Louis Paulhan verovert de prijs van 25.000 goudfrank (1909)
• Jan Olieslagers en Hélène Dutrieux, helden aan de kust (1910) 
• De drieste droom van plaatselijke vliegtuigbouwers (1910) 
• Graaf d'Hespel en Henri Crombez evolueren boven het strand (1911) 
• La Société Internationale d'Aviation d'Ostende (1912) 
• Militaire piloten vliegen naar de kust (1913) 
• Promotievluchten Gent - Oostende door H. Crombez (1913) 
• De eerste maanden van de Grote Oorlog (1914)
• De Marine Feldflieger Abteilung I en II
• De eerste bommen op Londen 
• De Zeppelin L-12 te Oostende 
• De oprichting van Seeflughafen Flandern II (1917) 
• De bevrijding van Oostende (1918) 
• Is er toekomst in de luchtvaart voor Oostende? (1919)

Walter Major (Veurne 29 maart 1937) was leraar talen aan het K.T.A. I van Oostende. In 1975 behaalde hij het vliegbrevet. Hij is een gedreven luchtpostverzamelaar, Belgisch nationaal commissaris voor aërofilatelie, ondervoorzitter van de Koninklijke Oostendse Heem- en Geschiedkundige Kring "De Plate" en voorzitter/stichter van de Stoma Club van Oostende. Hij publiceerde talrijke werken en artikels over de Belgische luchtpost en de Belgische luchtvaartgeschiedenis. In 1993 schreef Walter Major de Geschiedenis van het vliegveld te Stene/Oostende 1920-1945", gebaseerd op historische documenten en ooggetuigenverklaringen.

Norbert Vanthomme (Oostende 11 juni 1937 - Jabbeke 4 juni 2005) was leraar Nederlands aan het K.T.A. I te Oostende. Hij behaalde eveneens zijn vliegbrevet. Net voor zijn overlijden verscheen in eigen beheer het ondertussen tot standaardwerk bevorderde "De Gedenkwaardige Belegering van Oostende : 1601 - 1604".

Vliegveld Sint-Denijs-Westrem En Andere Gentse Luchtvaartverhalen - 1946-2017

Vliegveld Sint-Denijs-Westrem En Andere Gentse Luchtvaartverhalen - 1946-2017

€ 29,00

Vanaf 1946 ontwikkelde zich op het oorlogsvliegveld Sint-Denijs-Westrem een heuse burgerluchthaven waar enthousiasten en professionelen de vliegerij in al haar aspecten beoefenden. Vanop de Gentse piste werden records gebroken, maakten tienduizenden kennis met de vliegerij, ontwikkelden zich luchtvaartbedrijven en vliegclubs. Het "plein" was het favoriete uitstapje van elk Gents gezin, want er was altijd iets te beleven: vliegmeetings, luchtdopen, bijzondere bezoe-kers. Zweefvliegtuigen en vliegende reclame kleurden het luchtruim boven de stad. De Tourkrantjes werden van hieruit per vliegtuig over Vlaanderen en Nederland verspreid. Sint-Denijs-Westrem was de hoofdplaats van het Oost-Vlaamse luchtvaartgebeuren. 
Met het pausbezoek van 1986 viel het doek over een bijzonder stuk Gentse geschiedenis: het vliegveld zou plaats ruimen voor andere plannen. Hier verrees Flanders Expo - vandaag herinneren enkel de straatnamen aan luchtvaartpioniers aan de interessante rol die deze plaats bekleedde in onze recente geschiedenis.


Een greep uit de inhoud:
• Wederopstanding van een vliegveld - 1946-1959 
Met een spectaculaire vliegmeeting in 1946, draaide Gent de oorlogsbladzijde om, en zou Sint-Denijs het Oost-Vlaamse burgervliegveld worden. Er kwam een vliegschool, de luchtvloot werd uitgebouwd. Gentse zweefvliegers scoorden internationaal hoge ogen met hun prestaties. 
• De Gouden Jaren- 1960-1969 
De vliegclubs groeien spectaculair, maar jammer genoeg vinden ook dramatische ongevallen plaats. 
• Grootse plannen - 1970-1979
Er wordt geïnvesteerd in het vliegveld, zodat er een heuse luchthaven groeit. Ondernemers ontwikkelen er diverse bedrijven, sommige met een indrukwekkende luchtvloot. 
• Teloorgang van een vliegveld - 1980-1985
Voor- en tegenstanders engageren zich in Comités. Het Gentse stadsbestuur heeft echter andere plannen met de site. Het vliegveld zal plaats ruimen voor de nieuwe economische uitdagingen. Voor de laatste maal verzamelen tienduizenden mensen zich op de vlakte om de paus uit te zwaaien - het was de laatste vliegbeweging. 
• Andere Gentse luchtvaartverhalen - 1946-2017
Militaire en civiele incidenten op Gents grondgebied, of waarin Gentenaars betrokken waren. Gentenaars die het luchtruim en de ruimte veroverden - piloten en astronauten.

  1  2