info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in jouw winkelwagen geplaatst.

Boeken over luchtvaart

Filter
Weergave:
  1 / 2  



Bezig met laden...
A good landing aviation cartoons

Snel bekijken

Bestellen

A good landing aviation cartoons

A good landing aviation cartoons

€ 14,95

Honderden luchtvaartcartoons door 20 artiesten uit binnen en buitenland
Uitgever: Marin Leeuwis
Taal: Engels
 

Again Aviation Cartoons

Snel bekijken

Bestellen

Again Aviation Cartoons

Again Aviation Cartoons

€ 14,95

Boek met luchtvaartcartoons door Ton van Andel samen met korte anecdotes. Engelstalig, 200 pagina's formaat A5. Dit boek is heruitgave van "Say again" uit 1982 samen met "Say no more" uit 1989 gecombineerd in één boek.

Uitgever: Martin Leeuwis
Auteur: Ton van Andel

Taal: Engels
 

Ailes brisées de l'aviation Belge

Snel bekijken

Bestellen

Ailes brisées de l'aviation Belge

Ailes brisées de l'aviation Belge

€ 29,00

La Belgique peut, à juste titre, être fière d'une histoire aéronautique impressionnante. Elle fut la première nation, après les Etats-Unis et la France, où le vol motorisé fut pratiqué.
En 2010 il y aura tout juste un siècle que la première victime, Daniel Kinet tombait, poussé par sa passion pour le vol. Il fut le dixième tué dans l'histoire de l'aviation.
Six auteurs aéronautiques, tous membres de l'a.s.b.l. Belgian Aviation History Association, ont collaboré pour produire une étude historique de tous ceux, aussi bien civils que militaires, qui ont perdu la vie au service de l'aviation belge.
Le livre débute par les quelques pionniers tombés avant la Première Guerre Mondiale. Pendant ce conflit de quatre ans, plusieurs dizaines d'aviateurs ont perdu la vie. Lors de la période d'entre-deux-guerres, piloter demeurait un métier dangereux. La Seconde Guerre Mondiale est la pièce maîtresse de cet ouvrage. Lors des combats du mois de mai, nos pilotes et observateurs se sont battus contre un ennemi beaucoup mieux armé, mais des centaines de jeunes gens choisirent de poursuivre la lutte dans les rangs de la Royal Air Force. Ils ne se sont pas seulement battus contre la Luftwaffe mais également contre l'Empire japonais. Ils furent nombreux à donner leur vie, comme suprême sacrifice, au-dessus des quatre continents.
Les survivants ont construit la Force Aérienne belge. Il est étonnant de constater combien d'efforts il a fallu, pendant les années 50, pour maîtriser l'avion à réaction qui entrait en scène. Les équipages tombés au sein de ce que furent nos compagnies aériennes nationales complètent la longue liste des victimes militaires.
Les dernières décennies ont toutefois vu des efforts intensifs en vue d'améliorer la sécurité aérienne. Les efforts et sacrifices des générations précédentes ont porté leurs fruits. Aujourd'hui une carrière dans l'aviation est, sans conteste, l'aboutissement d'une vocation magnifique.

Les auteurs ont choisi de compiler cette étude de façon chronologique dans une structure bien étudiée. Le lecteur disposera ainsi d'une vue générale plus cohérente de tous ces drames qui ont endeuillé notre aviation. Il pourra clairement se rendre compte des dangers encourus pendant la formation, du nombre de victimes tombées sous le feu ennemi et de celles tombées "en service commandé".
Le livre comprend quelque mille biographies presque toujours accompagnées d'une ou de plusieurs photos.
Un index reprend les noms et les lieux donnant ainsi à ce livre un caractère de référence facile à consulter. Ceci permettra de se remémorer un accident survenu à un collègue, un ami ou un membre de la famille.
Les auteurs espèrent que ce livre trouvera sa place dans l'historiographie de la riche histoire aéronautique belge.
Mais, plus important encore, l'ouvrage "Ailes brisées" est un hommage aux hommes qui ont perdu la vie en poursuivant la réalisation du plus grand rêve de l'humanité.

Ailes Brisées de l'Aviation belge est soutenu par l'a.s.b.l. Belgian Aviation History Association et l'a.s.b.l. Les Vieilles Tiges de Belgique. Michel Mandl, président et ancien Chef d'Etat-major de la Force Aérienne en a écrit la préface.

Auteur: 

André Bar, Daniël Brackx, Cynrik De Decker, Georges Lecomte, Jean-Louis Roba, Jacques Schelfaut

Boek Een Eeuw Luchtvaart Boven Gent

Snel bekijken

Bestellen

Boek Een Eeuw Luchtvaart Boven Gent

Boek Een Eeuw Luchtvaart Boven Gent

€ 29,00

De voorbije eeuwen was Gent het middelpunt van de ontwikkeling van de luchtvaart. Jarenlang hebben de auteurs gewerkt aan deze bijzondere studie over de grootste droom van de mensheid. Want het was in Gent dat men slechts enkele maanden na de experimenten van de gebroeders Montgolfier, in 1783, met "gasbollen" lange vluchten maakte, die nadien elke Gentse festiviteit opluisterden.

In 1908 klom de Franse luchtvaartpionier Henri Farman met zijn toestel boven de stad - het was de geboorte van de luchtvaart in België. Het was in Gent dat ook de eerste Belgische luchtvaartdode te betreuren viel : Daniël Kinet crashte in 1910 aan de Singel.

Maar met de Duitse bezetting bleef Gent niet gespaard van het oorlogsgeweld: in 1915 stortte een Zeppelin te pletter in Sint-Amandsberg, en de Duitse bezetter gebruikte de vliegvelden Sint-Denijs-Westrem, Gontrode, Oostakker en Mariakerke als uitvalsbases voor de eerste stratgische luchtbombardementen in de geschiedenis. De Britten beschouwden het vliegveld Gontrode, waar men met Gotha's vertrok, als een "vondst van de Duivel".

Tussen de twee wereldoorlogen groeide Sint-Denijs-Westrem uit tot een centrum voor de sportvliegerij.

Dit is het eerste deel dat de pioniersrol van de Arteveldestad en haar omstreken weergeeft. Het fotomateriaal dat de auteurs verzamelden, is ronduit uniek. Doorspekt met soms hilarische, maar ook gruwelijke anekdotiek, is dit kijk- en leesboek een bijzondere bijdrage tot de Gentse, én de nationale luchtvaartgeschiedenis.

Beide auteurs waren te gast bij Ruth Joos in het cultuurprogramma "Mezzo" op Radio 1. Klik hier om het te beluisteren ! 

Een greep uit de inhoud van het 1ste Deel (periode 1908 – 1939)

  • Opkomst van de ballonvaart in de 18de en 19de eeuw
  • Het Farmanplein : Belgies eerste vliegveld
  • Honderd jaar Belgische luchtvaart - Mei 1908: Sprongetjes en experimenten van Henri Farman
  • De eerste postvluchten in België
  • De acrobatieën van Adolphe Pégoud als apotheose van de Wereldtentoonstelling te Gent in 1913.
  • De Eerste Wereldoorlog : het Armee Flugpark N°4 te Sint-Denijs-Westrem voorzag het Westelijk Front van vliegtuigen
  • Gontrode : de zeppelinbasis voor bombardementen op Frankrijk en Groot-Brittannië.
  • De crash van de LZ37 door Reginald Warneford te Sint-Amandsberg en het mysterie van het Zeppelinmonument op de Westerbegraafplaats.
  • Britse luchtaanvallen in het Gentse
  • De Gentse vliegvelden als uitvalsbasis voor de Gotha's en "Reuzenvliegtuigen": het "Gothahol" Gontrode, Sint-Denijs-Westrem, Mariakerke, Oostakker, en Scheldewindeke : Dagboek van het "Englandgeschwader"
  • De ontwikkeling van de sport- en zweefvliegerij te Sint-Denijs-Westrem ; de Aéro-Club des Flandres, de Societé Gantoise de Vol sans Moteur, de Ghent Aviation Club en de Gentse Universitaire Sportclub
  • Een watervliegveld te Gent? Een megalomaan plan voor een 480 hectare groot meer voor transcontinentale vliegboten tussen beide Leien.

De C-119 F & G bij de Belgische Luchtmacht

Snel bekijken

Bestellen

De C-119 F & G bij de Belgische Luchtmacht

De C-119 F & G bij de Belgische Luchtmacht

€ 55,00

De C-119 F & G bij de Belgische Luchtmacht - boek - Nederlandstalig
Auteur: Serge Verbeeck

De Pilote de Chasse à Pilote de Ligne à la Sabena

Snel bekijken

Bestellen

De Pilote de Chasse à Pilote de Ligne à la Sabena

De Pilote de Chasse à Pilote de Ligne à la Sabena

€ 40,00

Livraison gratuite en Belgique et aux Pays-Bas.

Biographie professionel

Piet Van Riet, ancien Pilote de Chasse et Commandant de Bord à la Sabena, relate dans cet ouvrage ses expériences au sein de l’aviation. Une description objective d’une carrière à succès, pimentée d’humour et de tragédie.

Piet Van Riet a vu le jour à Hamme (Flandres) le 10 mars 1931. A l’âge de 7 ans, sa famille déménage à Dendermonde où il terminera ses études primaires. Il commença ses Humanités au Collège épiscopal de la Sainte-Vierge, mais en dernière année de latin-grec, il dut arrêter celles-ci pour des raisons médicales. Afin d’échapper au service militaire obligatoire, Piet choisit de devenir pilote au sein de l’Armée de l’Air belge. Il y signa un premier contrat de 5 ans le 5 mars 1951 sous condition de devenir pilote.

Piet obtint ses ailes (Silver Wings) le 2 août 1952 à la Williams Air Force Base en Arizona. Après son écolage à l’école de pilotes de chasse, il rejoint le 6 novembre 1952 la Force Aérienne Belge à la base de Florennes. Le 1er mars 1954, il y signa un second contrat d’un an en tant qu’officier du cadre auxiliaire. Il rejoignit la réserve de la Force Aérienne Belge le 28 février 1955 et fut déclaré comme « non-actif » le 1er mars 1981 avec le grade de Lieutenant-Colonel aviateur.​

Piet entama ensuite sa carrière à la Sabena le 1er septembre 1955 où il fut nommé Commandant de Bord exactement 3 ans plus tard. Sa carrière se termina le 10 mars 1991 à 60 ans, l’âge de pension du personnel navigant.

Going up, Sir!

Snel bekijken

Bestellen

Going up, Sir!

€ 14,95
Going up, Sir!

Going up, Sir!

€ 14,95

Cartoon over luchtvaart 
Cartoons door 20 verschillende internationale artiesten

Formaat A5  - Engelstalig
160 pagina's  Aviation Humor
 

HELICOPTER PILOT'S MANUAL, VOL. 3: MOUNTAIN FLYING & ADVANCED TECHNIQUES

HELICOPTER PILOT'S MANUAL, VOL. 3: MOUNTAIN FLYING & ADVANCED TECHNIQUES

€ 22,95

HELICOPTER PILOT'S MANUAL, VOL. 3: MOUNTAIN FLYING & ADVANCED TECHNIQUES

Historique Du 15ième Wing

Snel bekijken

Bestellen

Historique Du 15ième Wing

Historique Du 15ième Wing

€ 29,00

Dans l’histoire de l’aviation militaire belge d’après-guerre, le 15ième Wing occupe une place tout à fait particulière. Depuis 60 ans, le Wing opère à partir de Melsbroek. Les équipages de ses avions de transport entrent en action partout dans le monde où éclatent des crises.

Le palmarès du 15ieme Wing est particulièrement éloquent. Depuis son début, de gros appareils ont assuré la liaison avec l’Afrique. Le Wing a joué un rôle important au cours de la crise au Congo. Et même par après le contact avec le continent noir n’a jamais été rompu. 
À plusieurs reprises, les équipages belges, tout comme les paracommandos, se retrouveront sous le feu de l’ennemi. La présence des équipages du 15ième Wing est également déterminante lors de missions humanitaires : le Sahel, la Somalie, le Tsunami. Des milliers de tonnes de matériel et de personnel ont été transportés vers les quatre coins du monde. Nos équipages ont acquéri une réputation internationale et même intercontinentale en opérant à partir de pistes de sable ou même de pistes inondées. Leur méthode d’arriver à larguer leur chargement dans des conditions inimaginables est connue dans le monde entier. Aujourd’hui, ces équipages portant des vestes pare-balles s’envolent vers des régions pas du tout accueillantes avec comme seul but de porter de l’ aide à un monde en pleine mutation.

L’auteur, le Colonel-Aviateur Piet Claes, pilote militaire en retraite, a consacré plusieurs années de travail à cet ouvrage. Ce livre donne un aperçu tout à fait réel de l’engagement ininterrompu du 15ième Wing. Il permet également de découvrir dans tous les détails et sous tous les angles, les acteurs principaux qui se sont succédés pendant soixante ans dans notre espace aérien : le Flying Boxcar C-119 ainsi que le Hercules C-130. Les autres appareils sont de même également largement illustrés et décrits à l’aide de souvenirs et de récits uniques en provenance des pilotes et du personnel d’assistance non-naviguant qui ensemble ont écrit cette superbe histoire du 15ième Wing.

Avec une unique sélection de photos (+350 !) provenant des archives particulièrement riches du Centre de Documentation du 15ième Wing Dakota, des collections aéronautiques d’historiens et de photographes de haut niveau, des albums privés du personnel du Wing, cet “Historique du 15ième Wing” est le livre de référence pour tout afficionado de la Force Aérienne et également de chaque habitant de la région.

Cette édition est une initiative de l’asbl “Dakota”. Les bénéfices de cette vente seront intégralement partagés entre la clinique MS de Melsbroek, l’association “Fonavibel” et “Le home Roi Baudouin au Kenya".

Un aperçu du contenu 

• 1945-1949 La naissance du transport 
aérien militaire belge
• 1950-1959 La flotte s’élargit
• 1960-1969 Des Boxcar et des Dakota 
au Congo Belge
• 1970-1979 L’arrivée des Hercules C-130
• 1980-1989 Les missions humanitaires
• 1990-1999 Les crises africaines
• 2000-2008 De nouveaux défis
• Annexes L’histoire de l’aérodrome de Melsbroek pendant la guerre, Le Wing le jour d’aujourd’hui, Les commandants d’unité 1947-2008, Les différents types d’avions, etc…

I want to fly!

Snel bekijken

Bestellen

I want to fly!

€ 14,95
I want to fly!

I want to fly!

€ 14,95

The tales of perpetual flying student Ding Duck, the only Duck in the Swamp that still can’t fly. On 160 full colour pages hundreds of cartoons by Australian artist Gary Clark.
Uitgever: Martin Leeuwis

Auteur: Gary Clark
Taal: Engels

 

Jachtvliegers - Langs hier, langs daar en terug naar vergaarbak

Jachtvliegers - Langs hier, langs daar en terug naar vergaarbak

€ 18,95

Langs hier, langs daar en terug naar vergaarbak

Meer dan 150 verhalen zijn hier bijeengebracht, vol met belevenissen van militaire vliegers tijdens hun opleiding. Jonge jongens en meisjes werden onderwezen in de beginselen van het vliegen op bases in Nederland, België, de VS of Canada alvorens te landen op een operationeel squadron van de luchtmacht. Of, zoals een Belgische instructeur over het hydraulisch systeem van de Fouga doceerde: “Langs hier, langs daar en terug naar vergaarbak”. Natuurlijk zijn ook de vervolgopleidingen, zoals bijvoorbeeld de OCC niet vergeten.

Het boek telt ruim 200 pagina’s, bevat meer dan 150 verhalen geschreven door 50 schrijvers. Net zoals de andere boeken in de serie ‘Jachtvliegers’ is dit een uitgave van oud-piloot Martin Leeuwis.

Jachtvliegers doen een boekje open

Snel bekijken

Bestellen

Jachtvliegers doen een boekje open

Jachtvliegers doen een boekje open

€ 17,95

Jachtvliegers doen een boekje open

ISBN 9789490008222

Collectie van 200+ korte anekdotes door 55 jachtvliegers over tijdvak tussen de Spitfire en de F35. Een goed inzicht in achtergronden van het vliegen met straaljagers en alle zaken die fout (kunnen) gaan. Rijk geïllustreerd met foto’s, schilderijen en digitale kunst.

Vervolgdeel na “Jachtvliegers in de Koude Oorlog” met vergelijkbare opzet.

Formaat A5 en 245 pagina’s in full colour. - Nederlandstalig
 

Jachtvliegers in de Koude Oorlog

Snel bekijken

Bestellen

Jachtvliegers in de Koude Oorlog

Jachtvliegers in de Koude Oorlog

€ 19,95

Deel 1: Jachtvliegers 

Verhalen van jachtvliegers tijdens de Koude Oorlog. Flirten met de dood? Auteur: Steven 'Catch' Netto. Uitgever: Martin Leeuwis.

Reeds 3° druk!

Formaat A5  - Nederlandstalig
304 pagina's - 160 verhalen - full colour
 

Jachtvliegers vertellen hun verhaal - Gerrit Boxem

Snel bekijken

Bestellen

Jachtvliegers vertellen hun verhaal - Gerrit Boxem

Jachtvliegers vertellen hun verhaal - Gerrit Boxem

€ 18,95

Jachtvliegers vertellen hun verhaal

Luchtvaartjournalist Gerrit Boxem laat piloten aan het woord die tijdens de jaren 50, 60 en 70 werkzaam waren binnen de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht. Uitgever: Martin Leeuwis

Vervolgdeel na “Jachtvliegers doen een boekje open” 

Formaat A5  - Nederlandstalig
220 pagina's - full colour
 

KLM First 100 years are tough

Snel bekijken

Bestellen

KLM First 100 years are tough

KLM First 100 years are tough

€ 17,95

Bijna 400 luchtvaartcartoons van 25 internationale tekenaars. Begin oktober 1919 werd de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) opgericht. Dit bedrijf vierde in oktober 2019 een spetterend Eeuwfeest.
De geschiedenis van KLM loopt parallel met de geschiedenis van de civiele luchtvaart en KLM heeft daar jarenlang een belangrijke rol in gespeeld. Veel procedures in de luchtvaart en hoe om te gaan met steeds grotere vliegtuigen en passagiersstromen werden bedacht. Zij begonnen als eerste met ultra-langeafstandsvluchten op dienstregeling in de 20er jaren en KLM was decennialang in de top 5 van de wereld luchtvaart.
In 2019 is KLM de eerste luchtvaartmaatschappij die 100 jaar onder dezelfde naam heeft geopereerd.
Ter gelegenheid van 100 jaar civiele luchtvaart en KLM verscheen in november 2018 het boek “First 100 years are tough” met honderden luchtvaartcartoons door 25 tekenaars uit alle hoeken van de wereld. Op 200 pagina’s A5 staan tekeningen in allerlei verschillende stijlen en grotendeels in full colour. Iedere cartoonist heeft een ander raakvlak met de luchtvaart en dat geeft een unieke afwisseling binnen het boek. Een flink aantal tekeningen is speciaal voor dit boek getekend.

Auteur: Martin Leeuwis
Taal: Engels 
 

Mike Lima Papa Say Heading

Snel bekijken

Bestellen

Mike Lima Papa Say Heading

Mike Lima Papa Say Heading

€ 13,95

Cartoon over luchtvaart 
Cartoons en anekdotes door Tom van Andel

Formaat A5  - Engelstalig
160 pagina's  Aviation Humor
 

Mike Lima Papa Say Something

Snel bekijken

Bestellen

Mike Lima Papa Say Something

Mike Lima Papa Say Something

€ 13,95

Cartoon over luchtvaart 
Cartoons en anekdotes door Tom van Andel

Formaat A5  - Engelstalig
160 pagina's  Aviation Humor
 

Please wait, to be seated

Snel bekijken

Bestellen

Please wait, to be seated

Please wait, to be seated

€ 14,95

Cartoon over luchtvaart 
Cartoons door 20 verschillende internationale artiesten

Formaat A5  - Engelstalig
160 pagina's  Aviation Humor
 

Sabena: het turbulente verhaal van een pionier

Snel bekijken

Bestellen

Sabena: het turbulente verhaal van een pionier

Sabena: het turbulente verhaal van een pionier

€ 22,00

Sabena: het turbulente verhaal van een pionier.
Boek over de geschiedenins en de ondergang van Sabena.
Auteur: Cynrik De Decker.
Uitgeverij: Houtekiet

 

Say Chocks Away

Snel bekijken

Bestellen

Say Chocks Away

€ 13,95
Say Chocks Away

Say Chocks Away

€ 13,95

Cartoon over luchtvaart 
Cartoons en anekdotes door Tom van Andel

Formaat A5  - Engelstalig
160 pagina's  Aviation Humor
 

   1  2  


Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.